A Life to Live

Alla inlägg under augusti 2014

Av Livsturisten - 31 augusti 2014 14:21

Av Livsturisten - 31 augusti 2014 13:47

Efter att Óskadís nu gått några veckor i en hage med i stort sett inget gräs, utanför mitt fönster, så fick hon, och hennes dotter Dísa, nu gå ut i en av sommarhagarna med sina kompisar.
Att dom gått i den gräsfattiga hagen är för att dom annars skulle bli alldeles för tjocka på det betet som finns nu i deras vinterhage.


Så, imorse släppte vi ut stona i sommarhagen, och Óskadís och Dísa träffad för första gången Tindra.


Ett par timmar senare kom 3-åriga Vera in i flocken, med.
Hon kom ny till gården igår kväll. Och, hon o Sól ska nu gå i denna sommarhage ihop i 1 månad.
De övriga stona kommer att gå där dagtid.


Jag får egentligen inte vara ute i solen - enligt den nya medicinen.
Men, jag smorde in mej med solskyddsfaktor 50+ och var bara ute den stund som det behövdes för att filma.

Strax ska jag gå ut och mocka i hagen som Óskadís nu inte ska gå i längre.

Tänkte bara att det kanske kunde bli lite mulet först. För, trots att jag smörjer in mej så har jag känningar på att det blivit lite mycket sol på vissa håll, i bakhuvudet, armarna, kinderna...

Av Livsturisten - 29 augusti 2014 08:48

 

Försov mej idag.
Så, nu blir det knappt om tiden för att mocka alla boxarna, och sedan ta bilen för att åka och hämta upp lillasyster.


Ikväll ska min Oskadis till tandis.

Igår kväll var himlen riktigt vacker. Kände mej lite kluven till att solen gick ner, för dels ville jag ha bort den från min hud... men, så blir det ju så mörkt sen.

Av Livsturisten - 29 augusti 2014 01:14

Imorse, vid 5-tiden då jag gich så var allt frid och fröjd. Men, ca 3 timmar senare så mådde jag inget bra alls. Jag mådde lite illa, skakade inifrån och ut. Hade yrsel.
Jag gick upp... tog kortisonmedicinen, och gick sedan ut en stund. Mockade klart mina boxar och försökte att akta mej för solen.


Ikväll har jag tagit den här medicinen för 3:e gången... och jag hoppas verkligen inte på biverkningar mera nu.


Imorgon ska vi visa upp sommarstugan för fotografen. Och, väl hemma sen så ska Oskadis till tandis.

Av Livsturisten - 27 augusti 2014 01:08

Kände mej väldigt osäker och rädd beträffande min nya medicin. Sov oroligt hela natten.
Ringde direkt på morgonen till IBD-mottagningen, och berättade för dom på svararen om min oro.

Blev uppringd några timmar senare.
Vi pratade om medicinen fram och tillbaka ett par vändor och jag gick sedan med på att ge den en chans.


Min största rädsla är det som står på Fass om att denna medicin kan trigga igång en stor mängd olika Cancer-sorter.

Jag har mist rätt många anhöriga till Cancern, så jag är rätt så rädd för att drabbas själv.


Då jag skulle ta den 1:a dosen (tabletten) så grundade jag med en stor portion mat. Mitt i måltiden svalde jag tabletten. En stund senare blev jag orolig i hela kroppen och lite illamående.

Det avtog efter ca 15 minuter.

Jag vet inte om det var en reaktion på medicinen, eller om det var ångest för vad som skulle kunna hända.


På onsdag morgon måste jag nu in och lämna blod, för provtagning.

I fortsättningen är det blodprov på onsdagar som gäller... så dom kan hålla koll på hur medicinen agerar, och stoppa i tid om det behövs.

Av Livsturisten - 25 augusti 2014 23:30

I fredags ringde syrran från IBD-mottagningen, men fick inte tag i mej. Hon hade fått in mina provsvar, och ville nu veta hur jag mådde.
Jag ringde upp idag och vi pratade en del.

Dom hade sett att det var något med protein... och hon föreslog - eftersom något antydde att inflammationen är aktiv - att jag ska testa den där medicinen nu, som dom pratat om tidigare.

Den som kan ge biverkningar och ge sej på levern, och som kräver provtagningar varje vecka.

Vi kom fram till att jag ska börja med den imorgon kväll. Den ska tas efter måltid på kvällen, för att underlätta och minska risken för illamående.


Då jag ikväll hämtade ut medicinen - som heter Azatioprin Mylan - så berättade hon på apoteket att den här medicinen gör mej infektionskänslig, då den tydligen sänker immunförsvaret, och att jag vid medicinering med denna måste undvika att vistas i sol.

Hur ska det gå, då jag jobbar utomhus... och då jag behöver hålla mej på benen och aktiv med allt omkring det som ska göras beträffande mamma, arvskifte osv?


Jag måste ringa och prata med dom imorgon. Kanske får vi skjuta på detta, också?


Mamma åt, förra sommaren, en medicin som gjorde att hon inte fick vistas i solen. Därför kom hon inte på sambons födelsedag förra sommaren.

Hennes medicin var den där som skulle ha hämmat Cancern, men istället gav den kraft.
Vad är denna (som jag nu fått) för sorts medicin, egentligen?


Jag vill ju må BRA!
Jag vill inte att medicinen ska göra att jag mår sämre.

Av Livsturisten - 25 augusti 2014 14:06

Efter en fullständigt sömnlös natt fylld av magsmärtor och feber kände jag att det var ett nära på omöjligt projekt att ta sej till sommarstugan, städa och fixa hela dan.

Vi kom iväg hemifrån nån halvtimme senare än planerat, hämtade upp lillasyster och styrde sedan norrut.

Då vi kom fram var storasyster och svåger på plats, och hade just börjat lite smått på tomten.


Vi delade, atomatiskt, upp oss och fixade - utan att vi pratade om det innan - på varsina håll, under några timmar.

Fikade vid 16-tiden, och jobbade lite till efter det... innan vi började dra oss hemåt.

Jag, sambo och lillasyster lämnade stugan vid 18-tiden. Storasyster o svåger åkte nån timme innan.


När vi sen kom hem tog vi in hästarna, kvällsfodrade, lagade mat, åt middag, skjutsade hem lillasyster och var sen hemma vid 1-tiden (mitt i natten), och då stupade vi i säng.


Det blev en mycket trevlig dag i sommarstugan.

Jag tycker det kändes som att mamma trivdes med att vi hjälptes åt och fixade.
(sen fanns det en känsla av att mamma nog hade varit glad om hon fått uppleva detta med - att hennes barn kom och var med och fixade)


Här följer lite bilder från dagen:

 
Akela & Loke fick följa med, då vi skulle bli där så många timmar. Och, det tyckte både dom och vi andra om.


Tog kort före...
 
Och, under tiden....
 
Akela    
Tittade ut genom köksfönstret, och tyckte det såg så trevligt ut.
   
Teamwork
 
Sambon fixade verandan
 
Trädgården kommer fram. Resten är fortfarande en ganska stor skogstomt.
         
Här satt ofta min morfar, på trappan och bänken som han byggt (ja, han byggde faktiskt husen med).
Och, varje gång jag tittar på trappan så kan jag "se" min morfat sitta där... med mina rosor bakom sej.
 
Tog en bild innan vi åkte.
Jag brukade alltid ta en sån här bild varje gång jag skulle åka hem.
Skillnaden nu är att på de tidigare bilderna står alltid min mamma på verandan eller nedanför trappan, och vinkar "hejdå".
  Parken, med klubbhuset och poolen har jag också massor av bilder på sen förr om åren.


Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards