A Life to Live

Direktlänk till inlägg 21 januari 2019

Kallt

Av Livsturisten - 21 januari 2019 09:00

Just nu är det -14 ute, och +13 inne.
Vattnet hos oss har frusit.


Jag ska strax gå ut och jobba.
Disa har hovslagare, och jag ska ta ut och städa vid 10. Och sen har jag 7 boxar att mocka.
Jag ska ta upp Óskadis från lösdriften och ge henne lucernpellets och lite extra hö också en stund på dagen.
Estelle är fortfarande inlåst i boxen, och har så himla tråkigt.
Det är ju isgata både till och i hennes hage.


I lördags, då vi var på gården intill och jobbade, så fick jag frågan om ifall vi bor kvar i det lilla torpet, och hur vi har det. Jag svarade att vi har bott här i 18 år nu till sommaren, och att vi just nu har det kallt.
Att vi bara kan ha 1 element på och måste stänga av det omvi ska laga mat. Att vi har +5 inne då det är som kallast ute.

Kunden (som f.ö är den som faktiskt fixade för 18 år sedan så vi fick den här bostaden) blev helt förbluffad, och frågade vad vi har för hyra att betala. Jag svarade henne att gårdsägaren uppges tro att vi bor gratis, men att vi sedan minst 10 år tillbaka haft "dealen" med hon som arrenderar att vi ska stå för 25% av gårdens totala elkostnad, istället för att betala de 1700:-/månad som hon uppgav att markägaren sagt till henne att vi skulle betala (fram till dess hade vi betalat 1000:-/månad) + vår egen elförbrukning.
Hon tyckte det var krångligt att läsa av vår undermätare och räkna ut från räkningen hur mycket som var vårt.
Så sedan dess står VI för 25% av hela gårdens el istället för 1700:- + vår el, varje månad.


Det har resulterat i att vi nu varit utan inkomst för de jobb vi gör hos henne, eftersom vi inte kommer över vad de 2 boxarna (hästarna) och elen kostar.
Hon drar ju först bort det som hon ska ha av oss, och sen får vi det som blir över, om det blir något över.

Decembers räkning från Eon var på 19.000:- varav 25% av det är VÅRT att betala.
Då dom bygger huset utanför vårt köksfönster tas det el från vårt hus, och det resulterar i att VI alltså får stå för 25% av även DEN kostnaden (BYGGELEN).


Kunden blev bestört och ringde upp han som brukar komma här och "hålla koll" åt gårdsägaren. (han somfortfarande inte ens presenterat sej för oss, utan bara kommer och har "attityd")


Sen ringde hon och berätta för mej att han sagt att vi inte kommer att få bo kvar på gården. Att han anser att kommunen får ta hand om oss.
Alltså... här har det lovats oss i 18 år att vi ska få hyra det som skulle byggas. Vi har stått ut med att betala en väldans massa pengar för att bo i väldigt kallt utan badrum och på vinternutan värme eller vatten.
Vi har jobbat 365 dagar/år i flera år och faktiskt varit väldigt viktiga för denna gård,

Och, då ska HAN bestämma att vi nu ska ut på gatan?
Och samtidigt ändå betala byggelen till huset vi då inte får flytta in i?


Det senaste jag hörde av gårdsägaren själv var i september, just efter valet, då han sa att då nybygget var klart skulle vi flyttas över dit och vårt hus (vi bor i nu) skulle därefter "saneras".

NU påstår alltså hans "kompis" att vi inte ens ska få bo alls.


Vår kund sa att hon har plats för våra 2 hästar (och Óskadis' fölning) hos sej om det behövs, och att hon kommer hjälpa oss att strida emot att bli utkastade.


Men, där ser man hur mycket vår hjälp varit värt!!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livsturisten - 26 juli 2019 13:43

Fy vad varmt det är. Just nu är det 42 grader varmt i solen, och vi håller oss inne, i rummet i "vårt" lilla hus. Här är det svalast just nu. Luften har gått ur mej och jag har haft känningar som jag är jätterädd för. Att det kan vara hjärtat. Vi...

Av Livsturisten - 22 maj 2019 22:26

Så många gånger under så många år har denne hästägaren uttryckt så mycket agg emot min sambo, och markerat emot honom, som om hon är förmer än honom. Senast nu i eftermiddags.   Hon ska ALDRIG mer kunna be oss om hjälp!Det är mer än nog!!!   ...

Av Livsturisten - 15 maj 2019 14:04

Nu SKA jag verkligen göra verklighet av min dröm om att min YouTube-kanal ska bli det jag från början ville att den skulle bli!   Härom dan gjorde jag ett första trevande steg och laddade upp en video som jag skapade i ett nytt jätteroligt progra...

Av Livsturisten - 14 februari 2019 10:56

Igår, då jag och sambon höll på att mocka på plattan, där lösdriftsvalackerna äter, så kom den där otrevliga gubben som håller koll åt markägaren. Han gick genast på min sambo i enormt otrevlig tog och beordrade honom att låsa upp elskåpet vid Este...

Av Livsturisten - 8 februari 2019 10:19

Idag kunde jag inte med att gå ut och släppa ut hästar. Mina fötter värker mer o mer för varje dag, och jag kände inte för att offra mina sista krafter på att hjälpa en person som igår hackade på mej för att jag "ropade på fel sätt" istället för att ...

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Ovido - Quiz & Flashcards