A Life to Live

Alla inlägg under april 2015

Av Livsturisten - 30 april 2015 23:00

Vaknade vid 2 tiden inatt av att magen krampade så jag inte visste var jag skulle ta vägen.

Slumrade några gånger och vaknade flera gånger av att magen krampade.


Gick upp sent... eftersom magen ännu krampade.
Mockade, så gott jag kunde, de 9 boxarna.

Tog också en tur ut i hagen, och mockade 1 kärra.

 

I skrivande stund är magen ännu ond... och jag har inte ätit någon middag idag. Vågar inte äta då det känns som att magsäcken ännu är full (sedan drygt 24 timmar tillbaka). Även vatten känns som att det bara fyller upp.

Av Livsturisten - 29 april 2015 23:05

Många i min omgivning har en hel del diagnoser som "ursäktar" deras uppförande, och som signalerar till mej hur jag ska ha ökad förståelse och dessutom bara acceptera hur dom är... speciellt om dom är det mot mej.

Dessa diagnoser är mestadels bokstavskombinationer...

Och, jag kan inte med att gå med på att jag ska vara mindre värd bara för att andra har "välsignats" med diagnoser i form av bokstavskombinationer.


Jag själv har självklart inte samma lott i livet... och ursäktas inte... och får inte så mycket förståelse eller förlåtelse för hur jag ibland råkar vara annorlunda mot hur man förväntar sej... eller nåt...

För, jag har ju inte fått några diagnoser i form av bokstavskombinationer.


Att jag har PTSD gills inte... bokstäverna utgör väl inte rätt kod...

F.ö har jag idag fått bekräftat ännu en diagnos. En med många bokstäver, i en krånglig oh lite svåruttalad kombination: O S T E O P O R O S

Det betyder att jag är benskör. Att min bentäthet inte är som på finska 25-åriga kvinnor. (dom mäter tydligen i jämförelse med finska 25-åringar.

Jag har ca 30% i jämförelse.

Och i jämförelse med en jämnårig har jag ca 77%.


Läkaren berättade att jag sannolikt påbörjade min urholkning av benmassan / skelettet redan för 20 år sedan. Och, orsaken heter (här kommer ännu en titel i snygg bokstavskombo): C R O H N.


Hon berättade att de flesta Crohn-patienter också har osteoporos eller är på väg att få... pga att kalcium inte tas upp som det ska.


Idag fick jag väga och mäta mej hos Osteoporos-mottagningen.

Vikt: 62kg, Längd: 175cm

Inte direkt underVIKTIG. Men, jag är likväl undernärd. Och, väldigt smal.


Så idag fick jag alltså ytterligare en titel att lägga till listan:

P T S D

U T M A T T N I N G S S Y N D R O M

P A N I K Å N G E S T

S T R U M A

C R O H N

O S T E O P O R O S


Läkaren skrev ut D-vitamin, och återkommer till mej vecka 22-23... efter operationen.

Av Livsturisten - 28 april 2015 23:51

Ska upp jättetidigt imorgon bitti. Ska vara på Osteoporosmottagningen kl. 9:00.
Har inte en aning om vad som ska hända där. Det enda som står i kallelsen är att jag ska träffa läkare o sköterska för provtagning och undersökning.

Men, det står inget om hur dessa provtagningar/undersökningar ska gå till.


Jag hoppas på att få slippa obehagliga överraskningar.

Av Livsturisten - 26 april 2015 23:45

Har varit igång sedan 10 i förmiddags, och nu värker kroppen så jag vet inte vart jag ska göra av mej.

Det har varit städdag här i stallet.

                   

Och, ikväll var vi och handlade. Gick in på Cura och köpte ytterligare 4 näringsdrycker.

Imorgon måste jag försöka få ut näringsdrycker på recept, för det funkar inte ekonomiskt med 20:-/ styck, och dricka 3 om dan.

Och, eftersom jag behöver näringsdryckerna, enligt info-foldern om operationen, så borde jag kunna få dom på recept, tycker jag.

Av Livsturisten - 24 april 2015 23:45

Jag har i många år varit av den bestämdaste uppfattning att om jag skulle stå inför faktum att jag hade en begränsad tid kvar i livet... då skulle jag, så länge jag mår tillräckligt bra för det, göra allt det som jag inte vågat (men gärna vill) göra.
Jag skulle t.ex ta den där flygresan till Island och hälsa på min bästa väninna.

Jag skulle besöka Gotland en gång till i livet.

Jag skulle ta tillvara på och umgås med min alldeles egen och så innerligt älskade häst, Óskadis.

...och flera andra saker...


Men, nu... när jag står inför en så skrämmande operation att jag faktiskt tror att jag kommer att dö (och blir överraskad om jag inte gör det)...

Och, när jag nu är så sjuk att jag magrar värre än nånsin...

Och, det finns ett datum för då operationen är satt till... som jag befarar att inte överleva...

Då har jag ett datum för när det KAN vara slut på mitt gästspel - för den här gången...


Men, vad gör jag då?

Jag blir handlingsförlamad!

Jag bara väntar...
I "slow motion" går jag i samma spår som innan... ingenting annat... och bara väntar på "smällen" - eller på då ljuset släcks...


Jag hade tänkt städa och göra fint här hemma, för att ha fint då jag kommer hem från sjukhuset.
Inget har hänt på den fronten än.
Jag hade tänkt laga minst 40 portioner med hemlagad och snäll (och god) mat, så att det ska finnas då jag kommer hem, så inte sambon ska behöva stå och laga mat, utöver sitt o mitt jobb...
Ingen portion är lagd i frysen än. För, vi äter upp vartefter.


Senast idag fick jag höra, igen, att jag blivit jättesmal.

Jag vet inte varför jag magrar så.
Kortisonet gör normalt att man blir som en "boll" i ansiktet. Jag ser "utmärglad" ut.

Och, man känner "varenda" ben genom alla lager av kläder.

Dom som såg mej i tonåren skulle kanske t.o.m tycka att jag var ännu smalare nu än jag var då.

Och då... stack höftbenen ut så mycket att det gjorde ont att ligga på magen.

Det klarar jag mej ifrån nu... eftersom magen är svullen...


Imorgon ska jag försöka att ta tag i min krage...

 

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards