A Life to Live

Direktlänk till inlägg 24 september 2013

Så skulle jag då träffa läkaren idag

Av Livsturisten - 24 september 2013 11:39

Igår hade jag sällskap av Frodo, Sam, Gandalf och alla de andra i Sagan om Ringen-trilogin. Under hela tiden försökte jag få i mej av min medicin Pentasa med bara vatten. Det är inte nån lätt match, kan jag säga. Men, då sista filmen var slut hade jag i alla fall fått i mej 2g.
Och, det blev lättare med tiden.
Så, innan jag sen la mej i sängen (där jag legat hela dan, förvisso) för natten så hällde jag i mej en halv påse till "bara så där".


Jag somnade ifrån Die Hard - Hämningslöst, och vaknade nån gång vid 4-tiden. Konstaterade at jag faktiskt sovit - vilket jag inte gjort så "lugnt" på minst 1 vecka. Och, sen somnade jag om. Härligt!


När sambon väckte mej, vid 6-tiden, började jag "ladda" inför läkarbesöket som skulle ske 8:30.

Jag fick i mej ytterligare 1½ påse Pentasa, och kände mej riktigt nöjd med mej själv.


Vi var klara att åka hemifrån strax efter 7:30, strax före 8, nångång. Och, vi kom fram till Danderyds sjukhus vid 8:15.

Medan sambon parkerade bilen betalade jag avgiften. Hann lägga i 20:- innan maskinen plötsligt nollställde sej och vägrade godkänna att jag alls varit där och lagt nåt i den.

Tjena! Kul typ! Det var nästan allt vi tagit med för parkeringen. Och, mina ben var vid det här laget så fulla av mjölksyra att jag kände att vi måste fortsätta mot läkaren.


Då vi kom in i huset där Gastro osv ligger så var det några killar som hade rivit upp en stor bit av golvet i korridoren på plan 5 (gatuplan), så vi fick huka oss och gå under några rör som hängde i taket, för att ta oss fram på en knapp meter trång gång.

Men, detta var ju bara tills vi kom fram till hissen, som skulle ta oss till våning 8.


På väg upp till plan 8 kom jag på att bilen nog var olåst på parkeringen, och frågade sambon om han låst. Det hade han inte. Så han vände ner för att göra det, medan jag väntade på att det skulle bli dags att komma in och prata med läkaren.
Jag hann komma på idén att sambon skulle åka iväg o lämna mej där, innan han kom tillbaka. Och, sen kom läkaren och bad mej komma in. Sambon följde med in. Jag behövde ett extra minne och jag ville att han skulle höra läkaren, så jag slipper argumentera och förklara.


Läkaren började med att berätta att alla de prover som tagit under drygt 5 år har visat på aktiv Crohn. Men, att dom i mång och mycket legat på "en hyfsad" nivå i övrigt.
Han frågade om jag upplevt att jag fick en ordentlig kick av ork då jag fick järn, och jag svarade att jag fortfarande väntar på att känna någon effekt alls.
Han sa då "för din järn-nivå var rejält i underkant".


Han sa att det är ett allvarligt varningstecken att jag sedan 2009 har gått ner 17kg (oavsiktligt).

Jag vägde mej senast den 22 augusti då jag var där och fick järn: 66kg

Han berättade att läkaren på sabbatsberg 2009 remitterade mej till Danderyd för akut operation, som sedan aldrig blev av. Han frågade mej varför.
Jag berättade att jag drå träffade kirurgen, som ville ha röngen gjord och den gjordes (den med kotrastvätska, som tog över 3 timmar), och att ytterligare 2-3 koloskopiundersökningar följde på det, varav en var då dom gick in med ballonger och vidgade förträngningen.

Han blev lite brydd då han insåg att det var den läkare som först fick mej på Danderyd som bedömt att operationen inte behövdes. Och, han sa att det var inte bra alls att jag de senaste 4 åren endast haft telefonkontakt med syrrorna vid de årliga provtagningarna.
(hade jag hamnat mellan några stolar?, kände jag)


Han pratade mycket, förklarade massor, lyssnade.
Han berättade att jag har varit kontant sjuk i 5 år (typ vad jag sagt, ja) och att så behöver jag inte må.
Han berättade att på Danderyd är dom jätteduktiga på titthålsoperation. Och, om det bara är där han tror att inflammationen sitter så handlar det om att ta bort ca 30-40 cm (inkl. blindtarmen fick jag med glädjetårar i ögonen inse - den sitter ju på den biten)

Men, går det inte att göra med titthål så blir det buköppning.


Han talade om att operation föregås av ny koloskopi och en MR-röntgen (hej, cellskräck! klarar jag den så kan jag flyga sen!).


Han tyckte mina mediciner var felaktiga, och bytte ut en som var onödigt hög dos till en lite lägre dos, la till en som jag borde haft hela tiden för att backa upp den första, och så sätter han mej på cortisom igen. En kort och intensiv på 3 månader.
1:a månaden 3 tabletter, 2:a månader 2 tabletter och 3:e månaden 1 tablett dagligen. Detta för att lägga massa krut på att mota tillbaka inflammationen i tarmen.

Han sa också till mej att äta Multivitamin, med mineralerna i.


Han skickade mej också till Johanna (dietisten) för att hämta näringsdrycker.

Där fick jag lite tips och råd + att hon gav mej ett tips på en bok med matrecept för såna som har Crohns. Boken ges ut av ICA förlaget, och sambon ska kolla efter den på Maxi.

Johanna vägde mej också: 57kg. (ytterligare viktnedgång)


På hemvägen åkte vi till Apoteket i Stinsen. Men, där hade dom datakrångel, så recepten gick inte att få ut. Köpte Multivitamintabletterna i alla fall.


På väg ut från Apoteket fick sambon rycka tag i mej då jag nästan ramlade sidledes istället för att svänga.


Nu är jag hemma. Och, siktar på att kolla på TV o surpla näringsdryck. Johanna vill att jag ska provsmaka och återkomma om vilka som är OK för mej att ha.

Och, så känns det som att jag vill ha en rostad smörgås.

 
 
Lotta

Lotta

24 september 2013 12:48

Jag vet inte vad jag ska säga... Jag blir mörkrädd på hur vården är idag. Hoppas nu att detta ska bli bra med medicin och operation så att du får börja må bra...
Sköt om dig KRAMAR från mig <3

http://lottashullerombuller.bloggplatsen.se

 
ingbac44

ingbac44

24 september 2013 15:24

Du måste ha en otrolig otur hela tiden. Hoppas du fått en läkare som kan hjälpa dig nu. Sköt om dig

http://www.nattstad.se/ingbac44

 
Ingen bild

Smartizz

24 september 2013 18:56

Härligt att det händer något;) Det var som jag sa till dig i helgen att du behöver kanske ha annan dosering/annan medicin nu när du hamnat i ett sådant stort skov.....Hoppas du får må bättre för varje dag nu ;) <3

Livsturisten

24 september 2013 23:54

Tack, Vännen!
Jag hade alldeles glömt bort Entocort (att jag ätit dt tidigare då det var värre). Och, så fort jag bara får igång den så kommer det bli bättre, så jag kan börja äta igen.

Du är ett underbart stöd! (((kram)))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livsturisten - 26 juli 2019 13:43

Fy vad varmt det är. Just nu är det 42 grader varmt i solen, och vi håller oss inne, i rummet i "vårt" lilla hus. Här är det svalast just nu. Luften har gått ur mej och jag har haft känningar som jag är jätterädd för. Att det kan vara hjärtat. Vi...

Av Livsturisten - 22 maj 2019 22:26

Så många gånger under så många år har denne hästägaren uttryckt så mycket agg emot min sambo, och markerat emot honom, som om hon är förmer än honom. Senast nu i eftermiddags.   Hon ska ALDRIG mer kunna be oss om hjälp!Det är mer än nog!!!   ...

Av Livsturisten - 15 maj 2019 14:04

Nu SKA jag verkligen göra verklighet av min dröm om att min YouTube-kanal ska bli det jag från början ville att den skulle bli!   Härom dan gjorde jag ett första trevande steg och laddade upp en video som jag skapade i ett nytt jätteroligt progra...

Av Livsturisten - 14 februari 2019 10:56

Igår, då jag och sambon höll på att mocka på plattan, där lösdriftsvalackerna äter, så kom den där otrevliga gubben som håller koll åt markägaren. Han gick genast på min sambo i enormt otrevlig tog och beordrade honom att låsa upp elskåpet vid Este...

Av Livsturisten - 8 februari 2019 10:19

Idag kunde jag inte med att gå ut och släppa ut hästar. Mina fötter värker mer o mer för varje dag, och jag kände inte för att offra mina sista krafter på att hjälpa en person som igår hackade på mej för att jag "ropade på fel sätt" istället för att ...

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Ovido - Quiz & Flashcards