A Life to Live

Alla inlägg den 26 september 2018

Av Livsturisten - 26 september 2018 11:35

Igår eftermiddag ringde Smulans matte och berättade att Duna sparkat en massa aggressivt på Oskadis, och att jag borde kolla upp henne.
Jag gick till Oskadis' hage genast då jag gått in med Hreimur, som jag var på väg in då jag fick telefonsamtalet.


Óskadis sprang emot mej då jag kom till grinden, och jag tog med henne till rundcorallen, för att låta henne springa där så jag skulle se om hon var halt.
Jag hann bara släppa henne där inne så kom hon i en sån vinkel att jag kunde se vänstra bakhasens utsida. Där var ett jättestort "skrapsår", ca ˝ cm djupt. (resten av Óskadis satt sannolikt fast i Dunas sko)


Jag gick då med Óskadis till Smulans matte,som lovade komma och hjälpa mej med såret då hon kom tillbaka från sin ridtur.

Och, vi fortsatte att ta in hästar, under tiden.

Eller, rättare... min sambo fortsatte att ta in hästar, medan jag satt på soffan utanför Óskadis' box och pratade i telefonen med vår hyresvärd om vad som hänt mm.


Strax efter att Smulans matte hjälpt mej att tvätta rent såret och satt på blåspray, så ombads vi 2 att gå ut i en sommarhage och hjälpa Fjári's matte, som inte kunde få Fjári att ta ett enda steg.
Väl där konstaterade vi att oavsett om han gick hem eller inte så skulle veterinär kolla på honom. Så, matten ringde distriktsveterinären innan vi äntligen fick honom att på 4 mycket "svajiga" ben gå hem till stallet med kompisen Ess framför (ledd av mej).
Veterinären anlände bara nån minut efter att vi kommit hem med Fjári.

Blodprov och annan koll... mystik... inget självklart symtom.


När veterinären var klar för kvällen hon honom bad jag henne ta en titt på Óskadis, eftersom hon ju nu var på gården.

Hon bad mej springa med Óskadis (för att kolla efter hälta) och JAG SPRANG!!!
Det har jag inte kunnat på mycket länge!   


Ingen feber -37,4.
Ingen hälta.
Ingen ömhet då veterinären tryckte och klämde på senan, där såret sitter.

Hon lämnade plåsterlappar och instruerade mej i hur jag skulle sätta på den på såret. Och, så ska jag kolla efter svullnad, ömhet och höjd temp.
Om dessa uteblir så blir det bra.


Jag vet inte var mer Duna träffade då hon aggressivt sparkade på Óskadis. Och, eftersom jag redan var orolig för att hon skulle fara illa då resten av den flocken skulle komma tillbaka till den hagen om några dagar, så får hon nu inte gå tillbaka till den hagen.

Jag vet inte nu var jag ska ha henne - mer än i boxen.   


Idag har jag varit ut och kollat henne, då jag mockade boxen.
Temp 37,5. Och, hon är angelägen om att få gå ut.
Så, om en stund ska jag gå ut och beta henne.


Jag fattar inte varför Duna gav sej på Óskadis på det sättet.
Men, ett skäl kan ha varit att dom ju är hungriga, då dom inte får så mycket mat och gräset inte erbjuder så mycket näring.
Och att Duna trodde att Smulans matte skulle ge dom att äta, och hon inte ville dela med sej till Óskadis.


Idag får Duna och Alma lunch.
Det fick inte hästarna i den hagen då Óskadis gick där.
Varför plötsligt nu, då inte Óskadis är där?


Hur som... Vi får försöka komma på nåt.
Hon är dräktigt. Hon gillar inte att stå på boxvila.
Hon gillar inte att vara ensam i en hage.
Hon förtjänar inte att slås ihjäl.
Min snälla häst... som hästar tycker om, och tyr sej till...
Varför skulle hon plötsligt förtjäna Dunas aggressiva sparkande?

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards