A Life to Live

Alla inlägg under juni 2015

Av Livsturisten - 24 juni 2015 16:06

Och, den chansen vill jag göra något bättre av.


T.ex
 

Av Livsturisten - 21 juni 2015 21:43

Idag kom en ny häst. Den ska gå på bete tillsammans med Óskadís och hennes vänner.

Hon heter Duna och är lite blyg.


 

Av Livsturisten - 19 juni 2015 19:15

 

Pga ostadigt väder ställde vi in Midsommarafton i år, och testar att införa den imorgon istället.

Av Livsturisten - 18 juni 2015 23:45

Idag har jag haft en riktig maratondag.
Först tog Akela och jag en promenad upp i skogen och hem igen.


Hästarna i hagarna var väldigt nyfikna på Akela, som dom inte ser på så nära håll så ofta.
   
Jag badade henne, hjälpligt, i trädgården i kallvatten (vi har ingen varmvattenledning till kranen på utsidan av huset) och sen tog vi en promenad bort till sommarhagen uppe vid skogstorpet, där sambon höll på att täppa igen ett smalt dike, så att hästarna ska kunna gå där i sommar utan risk för benbrott.

 

Det var en lång promenad, för mej. Och, vi fick stanna där en stund, medan jag samlade krafter för att ta mej hem igen.

       

Efter promenaden hem igen så kammade jag Akela och klippte bort en massa tovor.
Så, nu ser hon ut som "Fantareklamen".

Hennes långa päls har tovat sej en hel del under våren, då jag varit så sjuk och nätt och jämnt orkat med det dagliga jobbet.
Pälsvården har tyvärr fått bli lite si och så med.
Men, Akela är glad och nöjd med att nu få gå korthårig i sommar.

 

Av Livsturisten - 17 juni 2015 21:30

 

Den här farkosten har jag kört idag och i förrgår.

Båda gångerna insåg jag att det nog var lite dumt, eftersom det då började värka i magen... eftersom bukhinnan inte läkt ännu efter operationen.

Av Livsturisten - 17 juni 2015 18:09

Igår kväll skällde hundarna här hemma så jag fick gå och titta.
Och, det var tur jag gjorde, för det var en luftballong på väg ner i sjön.
Dom är duktiga på att larma, mina hundar. Jag är mindre duktig på att springa och titta varför.


Då jag såg att luftballongen hängde bara ett par meter över vattenytan så sprang jag och hämtade kameran. Och då jag kom igång att filma så var den på väg upp igen.

Det kunde verkligen ha blivit riktigt dramatiskt för dom ombord.


     

Av Livsturisten - 14 juni 2015 23:30

Idag, då sambon var nere vid Oskadis' hage, såg han att ett gäng pyttesmå andungar (som jägarna hade satt ut i ån) tagit sej upp på land oh in i stonas hage. Hästarna trampade ihjäl dom, berättade sambon för mej, då han ringde och bad mej komma med 4 grimmor - till de 4 hästar som fanns i hagen.


Jag gick genast och hämtade våra repgrimmor och sen ner till hagen. Hästarna gick då lugnt o betade och ingen av dom gav sej på den lilla flock av andungar som just då kom och styrde upp mot stallen.

Jag tog Oskadis (fast jag helst inte ska leda häst ännu) och tog med henne hem, o släppte henne i hagen hemma.
Sambon tog de andra 3 och släppte dom i en av sjukhagarna.

Sen fick vi valla andungar tillbaka mot sjön. Och det var inte lätt då dom sprang lite hur som helst.
Väl nere vid sjön upptäckte vi att många ungar simmade i en del av ån som är avskuren, så dom inte kunde komma fram till de andra.
Så, den flocken fick fokus läggas på att rädda.

Det blev nån dryg timme med mycket promenerande för mej. Och, jag orkade mer idag än igår.

Säkert var nog motivationen att hjälpa andungarna med och hjälpte till en del.


Jägarna kom och la ut mat (hel korn) och satte upp nät, så nu hoppas vi att andungarna inte springer i hästhagarna mera. När dom blivit vuxna så klarar dom hästarna mycket bättre.

             

Av Livsturisten - 13 juni 2015 11:05

Fr.o.m igår kommer även Oskadis' dotter Disa gå här hemma ett par timmar och beta in sej inför sommarbetessläppet, som sker nån gång efter Midsommar.

 

Och, igår träffades Oskadis och Disa med Ramona och Luva, på varsin sida av staketet.

Luva tyckte inte att Ramona skulle hälsa på Oskadis och gick därför emellan henne o staketet, och föste in Ramona i hagen. Ramona pep protesterande, men fann sej i att Luva bestämde.

       

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards