A Life to Live

Alla inlägg den 16 maj 2015

Av Livsturisten - 16 maj 2015 11:01

Som du kan se i högerkanten här, så har jag en "omröstning" i frågan om NÄR man väljer att skriva sitt Testamente.

Ta dej gärna tid att svara där, på frågan. Och, kommentar här uppskattas dessuom.


Det testamente som gällde då min pappa dog hade han skrivit 1998 - 12 år innan han dog.

I telefonen berättade han, från sjukhuset, veckor innan han dog, att han hade ett nytt testamente på gång. Det skulle finnas ett nytt och färskt testamente, sa han. Det litade han på att bl.a hans syster skulle se till att återfinna.

Men, det fanns sedan inte att finna.

Och, änkan gick ju dessutom in i kassaskåpet hemma samma dag som han nyss dött. Så, hon kanske såg till att det försvann.

Det nya testamentet inkluderade nämligen alla 4 barnen. (han sa upprepat till de yngre barnen o deras mammor: "Jag har 4 barn, Jag har 4 barn".
I testamentet från 1998 var jag och min lillasyster omnämnda att endast ärva våra laglotter.

I ett nytt testamente skulle kvarlåtenskapen fördelas i 4 lika delar. (där jag o syrran då fått mera)


Min mamma skrev testamentet i slutet av livet, då hon kände att hon inte hade en chans att klara kampen emot Cancern.


Båda mina föräldrar valde alltså att tänka testamente i slutet av livet. Då, insikten om sin dödlighet var så påtaglig.


Så har även jag gjort, då jag nu skrivit mitt första testamente, inför den skrämmande operationen som jag ska genomgå på måndag.

För, OM något händer som gör att jag då dör.... så ska det finnas på pränt vad JAG vill med MITT.

Och, om jag inte dör då... så kan jag ju faktiskt dö helt oförberett med nån gång.


Så...

Hur ser Du på det där med Testamente? 

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards