A Life to Live

Alla inlägg den 3 januari 2015

Av Livsturisten - 3 januari 2015 23:45

En jättebordslampa står så fint bredvid den relativt stora julgranen utanför Stalands möbler invid motorvägen, E4:an.

   

Av Livsturisten - 3 januari 2015 22:20

Dagen igår (fredag) blev en riktig "maratondag".


Jag gick upp strax efter 8 och åt frukost. Åkte till gården som inte är här så snart sambon jobbat klart här hemma, och alla gårdens hästar var ute.


Gav frukost och släppte ut de 4 hästarna, och gav de 3 katterna mat.


Åkte hem, och fortsatte här i stallen, med att gå på att mocka mina för dagen 14 boxar.


Jag hann mocka 2 boxar... så kom Tindras matte och berättade att Disa såg orolig ut. Jag beslutade mej för att ta en promenad med henne. Hon var väl uttråkad och rastlös, tänkte jag.


Kom fram till Disa som stod i sin sjukhage... och såg genast att hon inte mådde bra.

Hon stod och grävde i gruset, hon hade inte rört sitt lunch-hö, som hon fått nån halvtimme innan.


Jag tog ut och gick lite med henne... Hon försökte lägga sej ner.

Jag ringde matte, som var bortrest men lyckligtvis inte mer än 3-4 timmar bort med bil. Hon satte sej i bilen och kom hem, 1 dag tidigare än planerat.


Jag gick med Disa lite mera och sedan ringde vi ut distriktsveterinären, som kom ca 2 timmar senare..


Jag och veterinären (som f.ö berättade att hon kände igen mej från flera andra hästar jag haft hand om o assisterat då hon kommit ut... och hon berättade att kollegerna pratar om mej... Kul. ) var ensamma om att undersöka och behandla.
Det kunde ha behövts 1 hand till, men vi fixade det på bara vi två.

Disa fick 6 liter vatten och 1 liter parafinolja nedslangat i magen.
Diagnos: Kolik.

Nytt för denna gångens assistans blev att veterinären bad mej rengöra slangen, medan hon skrev brevet till matten.

Hon skulle sedan ila vidare till nästa kolikfall.


Matte kom hem lagom till Disa nyktrat till efter det lugnande medlet, och gick på en promenad med henne.


Disa fick inte äta förrän till morgonen, förutsatt att hon kommit igång med att bajsa.


Vid kvällsfodringen hittade jag 1 hög i boxen. Den första sedan strax efter lunch (länge sedan) och jag fotade o skickade till matte på sms.
 

Vilken LYCKA att få se en bajshög!


Då jag sen kom i säng, efter midnatt hade jag bara ätit 4 smörgåsar vid 19-tiden, i bilen på väg till gården som inte är här... då vi skulle natta dom hästarna o katterna.


Och, jag hade inte vilat sedan innan frukosten.


Det hör inte till vanligheterna att mina dagar är så intensiva och långa.

Men, trots att jag blir väldigt trött dan efter, så kan jag inte bara låta bli att bry mej och ta hand om.

Det skulle vara att gå emot min natur.


Disa är mycket bättre och piggare idag.

Nu gäller det att få henne att dricka ordentligt! (känner igen det där med att dricka)


Ikväll är jag så trött att jag känner mej vinglig och yr.

Ska försöka sova tidigt. Så fort jag varvat ner efter kvällsfodringen, som vi ska gå ut på nu.

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards