A Life to Live

Alla inlägg den 1 december 2014

Av Livsturisten - 1 december 2014 00:43

Då jag var liten så satt jag ofta och tittade på vad min mormor och min mamma gjorde, då dom virkade, stickade eller broderade.

En dag ville jag prova... så jag fick stickor och garn, och lite hjälp att lägga upp några maskor... och så stickade jag en tröja till min docka. Den såg inte ut som den hippaste tröjan. Men, jag hade gjort den själv. Och, jag var (om jag minns rätt) 5 år.


Där startade min bana vad gäller handarbete.
Jag tittade, lärde, inspirerades och testade.


Då jag var 12 år virkade jag (helt utan hjälp av mormor o mamma) en duk till min storasysters 18-årsdag. Den var typ rund och bestod av en cirkel av 3dimensionella rosor i ring.

Min stora idol inom området var min moster. Hon såg duken, på kalaset då syrran fyllde år, och frågade var den var köpt.

Då jag sa att jag gjort den själv trodde hon mej inte. Och, då mamma o mormor intygade att jag fått knåpa med den själv i sommarstugan, för att dom inte kunde hjälpa mej, så blev hon "sur". Inte alls så stolt som jag hoppats på. Hon förstod ju inte (visste väl inte) att hon var den jag såg upp till och ville vara lika duktig som.

Men, jag var jättestolt över duken. Och, på senare år har jag känt att jag gärna skulle vilja göra en sån till mej själv. Bara jag hittar beskrivningen.

Den fanns i en veckotidning... 1976... OM nån möjligen känner sej för att spåra upp den.   


Nu för tiden så kan man hitta en hel del fint, inspirerande och lockande att lära sej, bara genom att se på och härma (som jag gjorde som barn), om man kollar in videor på YouTube.


I dagens lucka bjuder jag på en tutorial:


Ha en toppenfin dag!

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards