A Life to Live

Alla inlägg den 18 oktober 2014

Av Livsturisten - 18 oktober 2014 23:00



Lilla Tritill är 1 år. Han har ganska nyligen skiljts från sin mamma... efter det blivit kastrerad (för nån månad sedan)... och kommit ny till gården här... där han 3 dagar senare (eller nåt) fick resa till det stora hästsjukhuset Ultuna i Uppsala, för hovböld och komplikation av kastreringen.

1 dygn senare fick jag och sambon den hedervärda uppgiften att åka till Ultuna och hämta hem honom.


Det är mycket äventyr för en liten 1-åring... och han är så duktig, så duktig.


Då vi kom fram så tog det en stund innan vi hittade någon som jobbade där. Vi haffade en manlig sjuksköterska då han var på promenad med en stor häst.
Han hänvisade oss till Stall 3.
 

Där inne stod han i en jättestor box och såg liten och lite "bortkommen" ut. Han undrade nog vad han nu skulle vara med om.
   

Då jag lyssnat på veterinären och fått hemgångsråden så var det dags att lasta.
Han var jätteduktig, med tanke på att han är så ung.
Jag gick före, och höll i grimskaften, han följde med, om än lite tvekande.
Framme vid rampen tvekade han en gång, sen följde han med mej in i trailern... där jag tog bort grimskaftet ur grimman, gick ut genom framdörren, och lämnade honom ensam där inne.
 

Hem gick det sen mycket försiktigt, med en ung, osäker, liten häst, lös där bak, med gips om ena hoven.
Folk bakom fick helt enkelt öva på att slappna av...
 

I Gnista, i Uppsala, öppnar den 22/10 den 79:e ICA Maxi-butiken i Sverige. Och, därför har vi chansen till att få bra priser hos oss i nästa vecka (just innan lön). Det tackar vi för!
 

På motorvägen mellan Uppsala och Upplands Väsby såg vi detta.
2 ekipage ganska nära varann som stod utefter vägen.
Dom med husvagnen gjorde helt rätt, som lämnat sitt ekipage och höll sej på avstånd ifrån det.
För, tänk om någon kommer och bränner rakt in i deras husvagn... Då vill dom INTE vara nära!
*tumme upp*
Ekipaget framför hade tydligen punka på höger bak, och byte pågick. Tur att det var höger! Alltför ofta är det - typiskt nog - vänster. Inget kul!
 

Väl hemma fick Tritill gå in i en stor box, där han nu ska stanna till dess det är dags för återbesök på Ultuna, om ca 12-14 dar.
Och, nu ska jag medicinera honom 2 gånger om dan, morgon o kväll.
Kvällens medicin ikväll gick ner... och, även där var han riktigt duktig.   


Av Livsturisten - 18 oktober 2014 01:18

Jag var med i en hundgrupp på Facebook, där det dök upp en bild på en hund med kopplet precis bakom öronen och som "skar in" under hakan då huvudet hölls upp i kopplet.
Syftet var att få hunden att stå fint. Men, i mina ögon såg det obehagligt ut. Och, jag vet hur folk har fördömt då Cesar Milan sätter kopplet precis där... Att det stoppar syret från att ta sej ner till lungorna. Alltså att hunden stryps.

Jag frågade om varför man hade kopplet så... Och, många fler frågade och diskuterade detta.
Minst 18 pers gillade min fråga.


Jag frågade om rasen... ifall den ska se ut så vid utställning... om den ser ut så även utan stryp...

Jag fick svar att det var en amstaff, och att den ser ut så...

Jag googlade på bilder på amstaff, och hittade en bild där en hund stod NÄSTAN lika med huvudet, utan stryp.

Så, jag laddade ner bilden, och tänkte posta den med orden att jag nu sett en hund som såg ut så utan stryp...

Men... då var jag utkastad.


Jag skrev till admin och frågade varför jag kastats ut. Jag hade ju bara frågat och bett om undervisning...?

Jag fick till svar - av en annan admin - att alla åker ut då det blir "tjafs" och att reglerna är såna.

Men, i reglerna står ingen om det.

Däremot står i reglerna att tillsägelse vid tjafs sker i tråden... vilket absolut inte skedde... utan rakt ut åkte jag.

Denna admin sa också att man åkte ut i 1 dygn... Det har gått nu, med råge. Och, jag är fortfarande utkastad.


Det kändes inte som ett särskilt trevligt ställe att vara på, då man kastas ut för att man inte tiger eller fjäskar...


Så, jag startade ikväll en egen grupp för Hundvänner på Facebook.

Välkommen dit!

 

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards