A Life to Live

Alla inlägg den 3 augusti 2014

Av Livsturisten - 3 augusti 2014 13:20

...för, det var nog rätt många som vaknade av att blixt och åska, samt störtregn, drog fram över vårt land imorse.


Men, här började det innan solen gick upp.
Jag hade just satt ut Gucci, som inte orkar med värmen, då sambon fick ta in honom. Han var då rejält blöt av regnet.

Sambon stängde elen och drog ur alla jack (ja, vi bor på landet!) då det började mullra.
Och, tur var det. För sen följde en dryg timme, eller mer, av riktiga åsksmällar och blixtar.
Det härjade inom en 3km radie en lång stund... drog bort till mellan 5-8 km.... och kom sen tillbaka. Så höll det på.
Och, småhundarna blev rädda.


Akela & Loke är trygga bara dom är i bilen. Så, dom var OK med att ligga i bilen.
Rabalder kurade ihop sej inne i sin bur (som står med öppen dörr) och Gucci satt PÅ mej och stirrade ut genom fönstret.

Jag är inte helt säker på om Gucci tog skydd hos mej eller erbjöd skydd till mej...


Då åskvädret dragit bort, och hussen skulle ta ut alla hundar, så vägrade Gucci att lämna mej.
Han morrade ilsket åt hussen då han lyfte upp honom för att bära med honom ut.


Den här gången gick det bra.
Men, det är skrämmande då åskvädret är så nära.


Man är verkligen aldrig värst stor på jorden!

Av Livsturisten - 3 augusti 2014 11:50

Igår hade sambon födelsedag. Då jag legat sjuk sedan dagen innan, och jag bara blivit värre under natten, så blev det tyvärr inte riktigt som vi tänkt.

I alla år (sedan vi flyttade hit 2001) så har mor&syster kommit och hälsat på då sambon fyllt år.

Första året (hans 50-årsdag) var även min mormor med hit. (är osäker, men tror att hon var med året därpå också)


Förra året kunde inte mor&syster komma, pga att mamma börjat med en djävulsk medicin som skulle hejda Cancerns framfart - men som istället gav den mera kraft och fart. Då hon åt denna medicin fick hon inte vistas i solen, och kunde därför inte komma hit.

(sista gången som hon var här var ca 1½ månad tidigare, på Midsommarafton.)


Då jag vaknade igår morse efter en natt fylld av magsmärtor och feber så orkade jag inte med sambons födelsedag alls.
Detta resulterade i att min lillasyster inte hämtades hit (som det var tänkt) och, jag var så matt att jag nätt o jämnt kunde berätta för Manadis' matte att jag missat att ge Manadis medicinen dagen innan.


Jag bävade för att det skulle komma folk... och jag visste inte ens när, eller hur många...
Sambon visste bara att döttrarna sagt ATT dom skulle komma.

När sambon ställt iordning borden, och jag tog mej, på svaga ben, ut för att titta, så knäppte jag en bild.

 

Satte mej sen en stund i sambons baden-baden, och tog ännu en bild på honom nån halvimme senare, just som jag skickat sms till döttrarna för att höra om när dom skulle komma.
Här sitter han och väntar...

Jag trodde, efter att de 2 älsta döttrarna svarat att dom skulle dröja ca nån timme till, att jag skulle hinna testa att få i mej lite lunch.
Men, det fick jag skrinlägga, då yngsta dottern med familj droppade in.
Dom trodde att dom var försenade... då dom kom först.   


Barnen gav sin morfar bl.a Kalle Anka-tidningar och jättefina teckningar.
   


Sambon köpte, kvällen innan (då jag inte kunde följa med till affären, eftersom jag låg sjuk i sängen), ett litet lektält till barnbarnen. Så, det fick dom stora killarna hjälpas åt att sätta ihop.
 
...medan lillkillen övade på att resa sej på benen...
 
Och, riktigt skoj blev det då pojkarnas morfar hjälpte till med att montera ihop tältet.
           
Till min glädje - där jag satt på en stol - så lyfte planen över gården.
     
Nisse & Skutt Stampesson fick påhälsning av barnen, och en o annan förälder.
Dom gillade barnen skarpt... för, dom kom ju med grässtrån och maskrosblad på löpande band.
   
Under hela dagen fick jag i mej 1½ kaka + 2 mycket små tårtbitar.
Getingarna gillade mina rester skarpt.
   
Jag har inte lagt ut foton på alla gäster, av den enkla anledningen att jag inte kollat innan om det var OK.   

Efter att alla gästerna åkt, så gick vi ut och hämtade in hästarna från hagarna.
Då gjorde sen min mage påmind.    Det funkade sådär medan jag satt stilla eller bara gick ett par steg nån gång, för att följa med barnbarn till kaninerna. Men, att gå längre sträckor... det ville inte magen.


Efter att hästarna kommit in så blev sambon uppmärksammad på att "gubbarna" som gräver i "storhästarnas" sommarhage hade tömt badkaret från vatten, då dom skulle flytta det till hästarnas sida av det tillfälliga staketet.
 
...så vi körde ut ca 200 liter vatten åt dom att klara sej på under natten.
Sambon fick - självklart - laga badkaret också, så det kunde stå stadigt, igen.
  
Och, det tillfälliga staketet behövde - naturligtvis - fixas till också, eftersom "gubbarna" dragit tråden lite olyckligt.
Att man är duktig på att gräva diken betyder ju inte per automatik att man begriper sej på badkar eller staket till hästar.
 
När detta sen var klart fick hästarna sin kvällsmat, innan vi gick hem.
Jag tog en kopp te, 1 av de 2 äggen jag inte hann äta till lunch och en ostsmörgås.

Sen var det God natt!
  
Sambon var nöjd med dagen!
Glad för att alla barnen, deras respektive och alla barnbarnen kom på besök.
Han blev också glad för att hans storasyster ringde och grattade, med.


Jag saknade min mamma och min lillasyster.
Syrran sms'ade Grattis till sambon. Och, detta placerade stora leenden i våra ansikten, innan gästerna dök upp.


Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards