A Life to Live

Direktlänk till inlägg 18 juni 2014

Efter skola kommer bete

Av Livsturisten - 18 juni 2014 09:57

Sista kursdagen för våren var igår.

En dag som började med att jag knappt sov något, och då jag sov drömde jag jobbigt.

Då jag gick upp tog det ca 1 timme för kroppen att vakna.


Strax före 9 gick jag ut. Då hade just första lektionen startat.


Jag tog in Óskadís från hagen, så vi skulle vara klara i god tid innan jag skulle rida mitt första pass 10:45.


Eftersom jag behöver bygga upp mitt självförtroende och få kontrollen och tryggheten i att veta att jag har kontrollen, så kom jag och ridläraren (som f.ö är den bästa jag nånsin ridit för) överens om att vi skulle koncentrera oss på just det - kontroll.


Det blev en lektion som utifrån säkert såg rätt tråkig ut, men som gjorde mej ordentligt mör i kroppen, då jag kämpade som allra mest med att försöka slappna av... vilket jag gjorde i takt med att jag upptäckte att jag kunde få Óskadís att göra det jag tänkte.

Och, Óskadís var så nöjd och glad efteråt... då jag släppte ut henne i hagen ett tag, innnan nästa pass.

(man rider 2 pass på en kursdag - 1 förmiddag och 1 eftermiddag)


Jag var med under lunchen, första gången nånsin. Det var jättetrevligt.
Blev bjuden, av Disas matte, på jättegod paj och sallad.


 
Här är "mina barnbarn". Óskadís' son, Oskar, och dotter, Dísa, och deras mattar (ägare).
Dom är helsyskon. Samma pappa: Sóldan och mamma: Óskadís.
Dísa (till höger) är äldst.
Visst är dom Fina!!?!   


Efter lunchen var det dags för vårt andra pass.
Det gick i samma tecken: Kontroll. Men, nu ökade vi på utmaningarna något.
Vid ett tillfälle "stack" Óskadís till vänster då vi töltade i höger varv. Det var lite läskigt, då jag inte fick henne tillbaka utan att avbryta. Men, förklaringen kom genas: sadeln var lös och hade halkat åt vänster.
Så, jag fick hjäp att spänna sadelgjorden.

Vid ett annat tillfälle fortsatte vi längs stora spåret, och jag hörde hur min tränare "långt bakom mej" ropade att jag skulle trycka på med ytterskänkeln. Men, där var det inget annat än ett fullständigt hjärnsläpp som låg till grund. Jag fick, helt enkelt, en liten "blackout", och glömde het vad vi höll på med. Hörde tränaren... men, närmare än så kom det inte till "action" inom mej.
Detta är något som händer, då det blir för mycket... och det är en "effekt" av att vara utbränd.
Men, ingen fara... Nästa gång vi kom till volten så gick vi in på den igen.


Då kursdagen var slut så blev det dags för våra hästar (stona) att få gå ut på sommarbete.

Det blev inte så mycket glädjespring som vi räknat med.
Det var bara Dís som sprang lite, och försökte få med de andra. Men, dom flesta ville bara äta.

                                                                                                 

Inatt har dom varit ute. Och, under dan idag ska Óskadís och Dísa få komma in.
Och, Sól har åkt iväg på kurs.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livsturisten - 26 juli 2019 13:43

Fy vad varmt det är. Just nu är det 42 grader varmt i solen, och vi håller oss inne, i rummet i "vårt" lilla hus. Här är det svalast just nu. Luften har gått ur mej och jag har haft känningar som jag är jätterädd för. Att det kan vara hjärtat. Vi...

Av Livsturisten - 22 maj 2019 22:26

Så många gånger under så många år har denne hästägaren uttryckt så mycket agg emot min sambo, och markerat emot honom, som om hon är förmer än honom. Senast nu i eftermiddags.   Hon ska ALDRIG mer kunna be oss om hjälp!Det är mer än nog!!!   ...

Av Livsturisten - 15 maj 2019 14:04

Nu SKA jag verkligen göra verklighet av min dröm om att min YouTube-kanal ska bli det jag från början ville att den skulle bli!   Härom dan gjorde jag ett första trevande steg och laddade upp en video som jag skapade i ett nytt jätteroligt progra...

Av Livsturisten - 14 februari 2019 10:56

Igår, då jag och sambon höll på att mocka på plattan, där lösdriftsvalackerna äter, så kom den där otrevliga gubben som håller koll åt markägaren. Han gick genast på min sambo i enormt otrevlig tog och beordrade honom att låsa upp elskåpet vid Este...

Av Livsturisten - 8 februari 2019 10:19

Idag kunde jag inte med att gå ut och släppa ut hästar. Mina fötter värker mer o mer för varje dag, och jag kände inte för att offra mina sista krafter på att hjälpa en person som igår hackade på mej för att jag "ropade på fel sätt" istället för att ...

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards