A Life to Live

Alla inlägg den 5 mars 2014

Av Livsturisten - 5 mars 2014 00:13

 

Att äta semla på Fettisdagen, vare sej man e sugen eller inte, är en...   


Förr om åren - då jag var tonåring - så var "semmeldagen" också synonymt med att självdeklarationen skulle göras (fyllas i) och att vi skulle åka in till skatteskrapan och lämna den till en av alla dom "funktionärer" som fanns där för att ta emot den.

Som jag minns det infann sej alltså fettisdagen och sista dagen för deklarationen på samma dag, på den tiden. (jag kan ju minnas lite fel... fast då bara lite...   )


Jag tycker att semla är gott. Men, jag kan inte med att frossa i semlor.

Några stycken per år räcker bra.
Och, på fettisdagen ska man äta semla!


Dagens semla inhandlades på ICA Maxi i Häggvik. Deras butiksbakade.


Årets första semla åt jag på min 50-årsdag.

Fast, just då var det på min älskade mammas dödsdag.

Vi var på Maxi för att handla, då vi var på väg hem ifrån att ha suttit hos mamma (tillsammans med mina systrar) en sista gång på Sös, där hon låg död i "sin" säng. Och, efter att vi varit till familjegraven tillsammans, för att tända ljus hos mammas föräldrar och farföräldrar.

På Maxi låg en 2-pack semlor ensam kvar i disken. Sambon pekade (för att visa att dom redan hade semlor (9 januari). Jag suckade och svarade "redan". Och, sa "nej, vi ska inte ha någon!", men kände genast sorgen inom mej då jag tänkte "mamma hann inte äta en semla!"... ändrade mej genast och sa att vi skulle ha den!

Sagt o gjort. Vi tog deras sista förpackning.

Och, på kvällen åt vi sedan 1 semla var.

Jag grät och åt... och varannan tugga smakade konstigt. Ungefär som saker smakat konstigt då i sept/okt då jag var sjuk o hade svamp i munnen.

Men, jag åt upp hela semlan... för, varannan tugga smakade ju bra, också.

(varannan bra, varannan konstigt)


Senare... jag minns inte om det var dagen därpå eller lite senare... så berättade jag för min lillasyster om semlorna. Om den sista förpackningen, som vi tog och om semlan som smakade konstigt varannan tugga.
Syrran berättade då att dagen innan mamma dog så sa hon "temla, temla"... syrran frågade vad hon sa, och hon upprepade... Hon uttryckte att hon ville ha en semla.

Hon hade pga medicinerna svamp i munnen, och en av anledningarna till att hon åt dåligt var just att allt smakade konstigt.


Vi bestämde oss för att mamma faktiskt fick sin sista semla tillsammans med mej på min 50-årsdag.

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards